Social media branding – hoe dan?

social media branding sylviaklinkva

Het lijkt best een heel moeilijk woord, maar dat is het eigenlijk niet.
Branding betekent niet meer dan “onderscheiden van de rest”. Het woord komt letterlijk van het woord “brandr”, wat officieel brandmerken betekent, waarmee veehouders hun dieren konden onderscheiden van elkaar. Maar daar willen we liever niet meer aan denken…

Branding heeft tegenwoordig een andere betekenis gekregen, en het is een belangrijke term binnen de marketing.  De branding van verschillende merken kennen we wel (denk aan Mc Donalds en Coca Cola), maar wat heeft dat nu te maken met jouw business?

Personal Branding

Op social media en dan vooral Instagram is branding vandaag de dag essentieel.  Als ondernemer zet je branding in om jouw merk, jouw bedrijf te presenteren en hierbij draait het om jouw personal branding.  Jij bent het gezicht achter jouw bedrijf, jij weet als geen ander welke kennis, vaardigheden, kwaliteiten je in huis hebt.  Jouw bedrijf is de reflectie van wie jij bent.  Wat maakt jou uniek en waarom doe jij die dingen net even anders dan de ander?  Dat is jouw brand!

Afgelopen week was ik aanwezig op een Social branding event en daar draaide het helemaal om het neerzetten van een persoonlijke branding en hoe je dat nu het beste kunt doen. En hoe ga je om met het algoritme wat ook steeds verandert op social media. Hoe krijg je meer volgers en meer likes op Instagram? Oftewel hoe bouw jij je netwerk/community op? Al deze onderwerpen en nog veel meer kwamen aan bod tijdens deze inspirerende ochtend.

Wat steeds naar voren kwam, is dat om een goede personal brand te creëren je beschikking dient te hebben over foto’s. En wel goede, professionele foto’s. Laat een mooie fotoshoot maken, die bruikbaar is voor jouw website en social media kanalen. Het gebruiken van eigen foto’s in je feed wordt steeds meer gewaardeerd.
Waar kijk jij zelf altijd naar als je op insta door je nieuws feed heen scrolt? 9 van de 10 keer stop jij waarschijnlijk bij een foto van een persoon die je kent of een andere opvallende foto. Het algoritme beloont het als je dan op die post klikt en het verhaal erbij leest.

Content is King!

Daarnaast is content nog steeds King! Goede content, goede tips en waarde, daar gaat het om.  Wat deel jij over jouw dienst? Welke waarde lever jij?
Tijdens de social media branding morning kwam dat onderwerp ook steeds terug.  Wat biedt je aan, een product of een dienst?  En wie is dan jouw doelgroep, voor wie is jouw post bedoelt? Dat zijn vragen waar je goed over na moet denken zodat je heel gericht je content kunt maken. Naast goede content worden stories nog belangrijk.  En in plaats van het delen van info over jouw dienst of product kun je naast zenden, ook vragen. Zet stories in om input bij jouw doelgroep te halen, maar ook om jouw potentiële klant kennis te laten maken met jou en wat jou uniek maakt.

Dit waren een aantal zaken die mij zijn bijgebleven van deze ochtend en ik kan veel van deze tips goed inzetten voor mijn klanten.
Ik hoop dat je ook wat aan deze tips hebt gehad en dat je hiermee aan de slag kunt voor jouw social media kanalen.

Zie je echter door de bomen het bos niet meer en wil je hulp bij het opzetten van
een juiste strategie voor jouw social media kanalen?
Of heb je andere vragen over het inzetten van social media voor jouw onderneming?

Ik help je graag op weg.  Neem contact op en dan gaan we samen aan de slag!

Sylvia klink -sylviaklinkva

Groetjes Sylvia

Posted on: 22 september 2019, by :